onsdag 11 januari 2012

Det är tragiskt

Jag läser i Expressen om en ny kartläggning av hemlösa i Sverige. En kartläggning som tidigare gjorts bland annat 1999 och 2005 och i artikeln jämförs sifforna mot varandra. Det är intressant läsning, men samtidigt skrämmande att det finns så många hemlösa i Sverige. Det är tragiskt att så många ska vara utan bostad i ett annars så civiliserat samhälle som Sverige ändå är.

Men det mest tragiska är när man läser om att även barn drabbas. Enligt artikeln vräktes 663 barn från sina bostäder (givetvis tillsammans med sina föräldrar om man läser mellan raderna) under 2011. Det är en ökning med fem procent jämfört med 2010. Fast regeringen tydligen har en strategi mot hemlöshet med högsta målet att inga barn ska vräkas överhuvudtaget.

Jag är glad för min egen skull att jag har tak över huvudet - men jag förfasas ändå över hur många som finns ute i landet som INTE har det. Jag önskar att jag kunde göra något för dessa stackars människor, framför allt för barnen. Många av de vuxna kanske får skylla sig själva om de av olika anledningar försatt sig i situationer med missbruk som gör att de inte har råd att betala hyra osv. Men man måste komma ihåg att det inte alltid är missbruk inblandat, många som vräks kanske vräks av andra anledningar (hamnat mellan stolarna där de inte får in pengar till hyran någonstans ifrån pga att de bollas mellan olika myndigheter eftersom en del myndigheter tycker att de ska få pengar från annat håll, och några kanske har psykiska besvär och därför inte klarar av att på egen hand fixa det där med att betala räkningar trots att de har pengar och dylikt).

Men något måste göras, jag tycker inte att någon ska behöva sparkas ut på gatan, någonstans måste nolltolerans skapas så att det finns ett skyddsnät, ingen ska behöva sova i trapphus, på offentliga toaletter osv OAVSETT anledning till att de inte betalat in sina hyror och blivit av med sina bostäder. Härbärgen är ett sätt, men skammen kanske gör att en del inte söker sig till de härbärgen som finns utan hellre försöker sova på allmän plats. Eller vad är problemet? Kommentera gärna vad DU tycker om vilka åtgärder som behöver tas till för att ingen ska behöva sova utomhus eller på andra allmänna platser!



/Tibbe

1 kommentar:

  1. Det är faktiskt för jävligt att det ska behöva finnas hemlösa i vårt land. Håller verkligen med dig angående nolltolerans mot detta!!

    SvaraRadera