söndag 16 oktober 2011

Risk för halt väglag

Jag läser i Aftonbladet att varningarna för frosthalka nu börjar komma då temperaturerna på nätterna börjar gå ner mot eller till och med UNDER nollstrecket på nätterna i hela landet.

Jag som är norrbottning i grunden förvånas dock inte över att det kommer kyla, halka och snö varje vinter, däremot förvånas jag över att många i södra Sverige verkar lika oförberedda och förvånade varje gång.

-Va? Blev det vinter i år OCKSÅ...??!

Sedan vill jag även anmärka på den dåligt fungerande snöröjningen i södra Sverige jämfört med i norra Sverige. Och jag tror mig veta var problemet är.

Här i södra Sverige väntar man tills det SLUTAT snöa innan man börjar ploga och röja snö. I norra Sverige kör man en vända med plogbilen redan UNDER TIDEN det snöar ifall det vräker ner snö.

Så på med era vinterdäck nu, eller inom kort. För nu är det risk för halka och mig veterligen är det tillåtet med vinterdäck när risk för halka föreligger. Rätta mig om jag har fel.

Tack för ordet

/Tibbe

(Sätt gärna ett mynt eller två i kaffekassan när du ändå är här. Det gör du i högerspalten på bloggen.)

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar